Sodíková výbojka se nachází ve většině měst a obcí v pouličním osvětlení

Experimentování se sodíkem uvnitř skleněných baněk přineslo své ovoce. Nejprve se podařilo zhotovit první prototyp zdroje s nízkým tlakem sodíkových par, zhruba v třicátých letech minulého století. Vydával však světlo silně zbarvené do žluta až oranžova, které bylo pro praktické použití nevhodné. Mělo velmi nízký index podání barev, což znamená, že všechny osvětlené předměty byly zbarvené do oranžova a nebylo možno rozlišit jejich skutečný vzhled.zimní pouliční osvětlení
Přibližně o třicet let později se již zrodila vysokotlaká sodíková výbojka a tento objev způsobil revoluční průlom v osvětlování venkovních prostranství. Ve srovnání s nízkotlakými trubicemi totiž vydává vyšší tlak sodíkových par enormní množství světla, a je dodnes tím nejvýkonnějším zdrojem, který známe. Již od konce šedesátých let se začaly instalovat baňky plněné sodíkem do lamp pouličního osvětlení a začaly vytlačovat své rtuťové předchůdce.

Sodíkové výbojky svítí „naštěstí“ teplým odstínem bílého světla

Sodíkové vysokotlaké baňky mají dominantní postavení v osvětlování městských a obecních ulic, některých silnic a úseků dálničních tahů a jejich typický teplý odstín světla provází náš život do takové míry, že jsme si na něj již zvykli. Někteří odpůrci této údajně „zastaralé“ technologie tvrdí, že jejich index podání barev je sice vyšší, než u nízkotlakých baněk, ale stále nedostatečný pro věrohodné zobrazení osvětlované reality. To je však pouze jedna strana mince a podle mínění odborníků, kteří se zabývají zdravotními vlivy světelného znečištění, spíše ta odvrácená.sodíkové výbojky na ulici
Světelný smog je jednou z příčin, které způsobují civilizační choroby, i když se můžeme domnívat, že jde jen o zanedbatelný podíl. Ve skutečnosti je to vliv poměrně výrazný, neboť ovlivňuje kvalitu spánku, a se spánkovým deficitem a s problémy s usínáním se dnes potýká každý druhý až třetí člověk. Světlo sodíkové výbojky nepůsobí rušivě na rozdíl od některých moderních LED reflektorů ve studených odstínech, které jsou vhodné pro sportoviště a pro některé dopravní uzly, ale nikoli do ulic s domy v obytných zónách.

[ssba]